BookCrossing

2009-01-13 @ 15:23:15

Jag måste bara dela med mig av historien kring boken jag läser just nu. 


När jag åkte hem hit till Norrköping efter jul hade jag lite tid över på Stockholms centralstation innan tågbytet så jag satte mig på en bänk och väntade. Bredvid mig satt en tjej och mellan oss låg en bok. Jag sneglade lite på den, men visste inte om det var tjejens. När hon gick tog jag upp boken och tittade på den. 

Texten på framsidan som fångade min blick var:

HEJ! 
GRATIS BOK!
ÖPPNA OCH LÄS!
Den här boken vill gärna bo hos dig. Ett tag. Sen vill den bli fri igen. Läs mer inuti boken och på www.bookcrossing.com!

I boken fanns mer information och vad det handlar om är att man släpper ut böcker (som man inte vill ha kvar för att man inte gillar dem, eller för att de är så bra att man vill att andra ska få samma trevliga läsupplevelse). Man lägger den helt enkelt på ett ställe där någon kan hitta den, eller ger den till en kompis. Innan dess har man registrerat boken med ett speciellt nummer på hemsidan och när någon hittar den kan den personen logga in och berätta var man hittat boken osv.

Jag gillade konceptet, så även om jag nog inte själv skulle valt att läsa John Grishams Agenten har jag nu gett den en chans. =) När jag läst den kommer jag lägga ut den nånstans så att någon annan får läsa den...

Kommentarer

Postat av: Lilla Fröken

Steg ett - smoothies.

Steg två - mixade soppor. ;)

En mixerstav är så rolig att använda.



Jag gillade verkligen denna idé! Jag läste detta inlägg med ett leende för vilken tanke det låg bakom "bookcrossing". Det var så roligt just det där med att man skulle skriva på hemsidan att man hittat boken.



Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback